Аксиом16 » Разсъждения за ползата от магиите и това да си магьосник в света на Аксиом16


Разсъждения за ползата от магиите и това да си магьосник в света на Аксиом16

05.01.2011

Разсъждения за ползата от магиите и това да си магьосник в света на Аксиом16

/из избрани разсъждения на Kid, начинаещ магьосник и нехранимайко/

След многото обещания и празни приказки, които изговорих най-сетне намерих малко време и липса на мързел да напиша нещичко за маговете. Всъщност любимия ми герой е крадеца-убиец. Но за него някой друг път ще разкажа…
Знаете ли, че магьосника е най-силния герой? Или поне е такъв в Аксиом16. Ето вече усещам как Асен_Г или Иван (Атанасов), или пък ти, дето четеш вече подскачаш нервно да ме опровергаеш и докажеш, че е много лесно да му сриташ задника на хилавия маг. Но преди да го направиш съм длъжен да предупредя, че не само така наречения Power Player магьосник (или “правилно” развития) влиза в категорията най-силен герой. Всеки магьосник може да те срита много лесно, ако знае правилната рецепта от заклинания. А такива има много.
Всъщност това са 133 описани заклинания и 8 различни магически школи. А това е наистина много и дава ужасно богат избор за комбиниране!

Школата на Реда
Нека започна с любимата ми магическа школа – школата на Реда. Какво я прави толкоз уникална и любима ли? Ами просто няма нито една излишна и слаба магия. Да започнем с “Двоен удар”. За един майстор магьосник в Ред това е първата задължителна магия, която се прави преди битка. Вярно, че е малко трудна, но бонусите след това се удвояват. Втората задължителна магия е “Ефективност”, която дава +50% МУ при изчисляване на всяка друга магия, а в комбинация с “Двоен удар” би следвало да добавя 100%!

Забележка (от Иван Атанасов):
Има малка възможност да се спори при дефинициите за ефекта на двете заклинания, тъй като “Двоен удар” удвоява всички ефекти върху Магьосника, а “Ефективност” е ефект върху силата на самото заклинание, но тъй като казва, че може да се приеме, че Магьосника има право да ползва магии от по-високо от нормалното за него МУ, тълкуванието е по-скоро вярно, отколкото грешно, макар идеята да не е била оригинално такава. В крайна сметка Разказвачът ще е този, който ще реши дали да приеме тълкуванието на Kid (което, макар и спорно не може да се нарече грешно).

Не е зле, а? От тук на сетне магьосникът може да прави каквото си поиска. Ако иска да прави поразяващи магии, ако иска защитни, ако иска да подпомага приятелите си, ако иска себе си… Всичко е позволено на невероятно добра цена – 50% или 100% към МУ. Ок, ето сега и малко комбинации от магии:
Започваме с “Двоен удар” върху мага. Следват “Ефективност” и “Магическа сила”. И започваме да въртим по две двуръки бойни брадви в ръка… Интересно, а? Да предположим, че магът има Сила 8 и МУ 40 (съвсем достижимо при 6-8 ниво). При направата на тези 3 магии, силата му ще стане 8 + 32 = 40 (след двоен удар и ефективност МУ става 80 и ефекта на “Магическа сила” се удвоява още веднъж).

Забележка (от Иван Атанасов):
Ако приемем, че “Ефективност”, не е повлияна от “Двоен удар” МУ се брои като 60, което дава “нормален” ефект на “Магическа сила” от +12, което след удвояването от “Двоен удар” би довело до 8+24=32 СИ (което пак си е доста).

Ако искате добавете “Бойни умения” и атаката ще скочи главоломно. Ако искате си направете сфера и ще имате допълнително 640 жизнени точки защита… ако искате… каквото си поискате. Но обикновено след “Магическа сила” най-добрата комбинация е да се направи “Слабост” на главния противников гад. И как мислите ще се почувства, когато силата му от 20 падне на 9? Дали ще може да се бие също така добре? А дали не е претоварен? Сигурно ли е, че ще може да носи целия товар от неща на гърба си? Тук дори не слагам хипотетичното “Тройно или нищо” (което между другото е от точно противоположната школа на Хаоса и е малко вероятно да може да бъде казано с висок процент успеваемост – бел. ред.), където резултата става още по интересен. Утроения ефект към Сила би бил вместо +32, +96. А Сила в размер 104 си е направо да плаши и от най-могъщите дракони! Та това дори не би могло да добави цялата базова щета към каквото и да е оръжие!!! Най-обикновен чембер, масльонка или задвратник би направила щета огромна… някой смята ли му се? На мен не.
Таааа… не ви ли е и на вас любима тази школа вече?!
Това не значи, че школата на реда е най-силната обаче! Всяка друга магическа школа си има своето приложение.

Школа на Въздуха
Например въздушната школа… Не е лесно да се биеш срещу невидим враг. А там това е напълно постижимо… Просто трябва да си направиш “Невидимост” и… си почти неубиваем.
Гледали сте “Звездни войни” вярвам. И там нали помните как джедаите с помощта на силата вдигаха другите и ги запращаха някъде? Ами ето, правим една “Телекинеза” и издигаме на 30 метра главния гад… после просто го пускаме да падне свободно… Чак ме заболя!
Няма да споменавам “Търсещата светкавица”, че Асен… още има лоши спомени от нея. Недай си Разказвача да е решил да екипира враговете в метални ризници и брони… гледай сеир тогава.
А, някой иска да се състезава с Бен Джонсън в спринт на къси разтояния? Няма проблеми… произнасяш няколко пъти “Забързване” и вдигаш 1000… опа, за малко да полетиш… Което също е напълно възможно при наличие на желание. И като застанеш на 4 метра над индианците, които подскачат под теб си разкопчаваш панталона и… ти става гот.

Школата на Земята
Друго което много ми харесва е да играя на кегли… с враговете си. Ами да, не е ли готино в тесния коридор да се наредят 10 души един зад друг и ти да търкулнеш една голяма топка срещу тях… Или да си викнеш Земния голем на помощ. Ей тъй, докато приготвяш Чука на Бога просто… с който да довършиш големия грозен гадник. Кефи ме и ти да участваш във филмчето на бърз кадър, докато врага е на бавен. Ами да, правиш им “Забавени реакции” и “Забавяне” и все едно играят с 1 кадър в секунда, докато ти ги обикаляш по 24 пъти и не им се завие свят. Досущ като койота и щрауса дет’ се гонят в онова анимационно филмче.
Никак не е за подценяване и “Дъжда от камъни”. Как беше оная приказка “С твоите камъни по твоята глава”. Да де, ама тук камъните са ничии и все пак по чуждата глава. Пък той да се оправя с тях, ако му е интересно.

Школа на Водата
Един друг любим мой герой е “Под нулата” или Субзиро. Е тоя ме кефеше наистина. И аз исках като малък да мяткам ледени кълбенца и да правя пътеки от лед. И що не? “Пред вас виждате една река пълна с крокодили, поне 10 метра дълга” – каза разказвача и започва да потрива ръце смеейки се, че няма как да минете. Да, ама не си познал господин разказвачо. Аз просто ще замразя реката или ще се направя на Мойсей и ще си мина съвсем културно! Пък докато минавам ще перна няколко снежно-ледени топки в носовете на крокодилите докато ме гледат жално-жално. Всъщност това е школата, която е по-скоро социална. Или да помагаме на приятелите или да пречим на враговете в боя! Лечебни магии, възстановяващи магии… Парализиращи врага магии и героични магии! Е, ако искаш да си монах, който мрази битките, то това е твоята школа! Пък като се набият всички ти почваш да им мрънкаш, че един ден теб няма да те има и като си счупи ръцете и краката няма да има кой да им помага. Не, че това ще ги спре, но… поне можеш да си начешеш крастата и да се изкараш важен.

Школа на Огъня
Става опасно. Горещо ми е, пари, дайте водаааааааааааааа… Да, ама няма. Всичко е Огън, а от огъня много пари. И няма спасение. Даже и джуджетата, дето не вярват в магиите, вярват в огъня щото пари лошо и оставят следи. “Елате повече!” се провикваш и на бойното поле се излива “Армагедон” и всичко живо почва да се гърчи, охка, ахка… Всъщност това е бруталната школа. Пиромани навсякъде. То не е огън от ръцете, то не е огън от устата, то не е огън по земята, то не е огън в небесата… че и оръжието си можеш да оганьосаш… Огън пред теб, огън около теб… А бе друго си е огъня. Всеки бяга надалече като се разгори.

Школа на Хаоса
Школата на Хаоса е най-веселата школа. Там е най-интересно, щото има тръпка и не знаеш никога какво ще стане. Мен лично любимите ми магии са “Лудата жаба” и “Семето на разложението”. Щото, когато някой ги направи, всички се разбягват и почва игра на гоненица “Чиш, ти гониш”.
Иначе “Тройно или нищо” е най-бруталната магия в играта. Няма ли да е готино да направиш вместо 100 щета от чука на бога, 300 щета? Или пък да излекуваш приятеля си с 150 ЖТ, вместо с 50?!

Школа на Светлината
Школата на светлината заслужава специално отношение. Това е Божествената магия. Това е магията, контролираща живота. Даваща живот. Даже на току що умрелите. Възкресение… Това е “магията”! Няма умиране тука… Въпрос на оцеляване на магьосника.
Как би се чувствал врага, когато трима те бият теб, а в същото време техния главатар охка с пълна сила? Като им нахлузиш “Веригите на милосърдието” и няма бягане. Просто не ти пука.
Уморен си? Ама моля ти се. Веднага се “отморяваш” и то много стабилно. Светлината играе решаваща роля срещу силите на мрака. И не само срещу тях.
“Небесната светлина” би попречила на всеки злонамерен тип (още повече и на разни скелети и зомбита) да се бие с теб, докато “слънце” му блести в очите директно. Също не е проблем всички да се излекувате стабилно и тъкмо когато врага е решил, че сте дали фира вие да се окажете новички, новички…
А какво ще кажеш, в желания от теб момент да му се приспи на гадния трол и ти да минеш покрай него без да се биеш. Или пък докато си спинка сладичко посред битката да го целнеш по главата и той да припадне завинаги.
Знаете ли, че Бог пази от наранявания? Ами да, така е… Извикваш си едно “Убежище” или се правиш “Неуязвим” и започваш да псуваш и удряш колкото можеш. Пък нека те бият. Бог им прощава, ала ти не!

Школа на Мрака
Колко е лесно да играеш злия жрец, въплъщение на лийч. Владетеля на черната магия. И като проклинаш то верно да хваща. Да всяваш страх и ужас във враговете си и когато те гледат в очите да се стряскат, а докато усещат присъствието ти да пълзят в краката ти безпомощни.
“Ужас” и “Страх” стават основните ти оръжия. “Проклятия” се сипят от устите ти и врагът остава безсилен срещу теб. Лесно е да се умори само докато го гледаш и мълвиш зли думи. Ако пък искаш да го отровиш то няма да е много трудно да го сториш, даже без да му сипваш във виното цианкалий. Най-сладко е когато създанието на светлината биде обгърнато в мрак и мрака изцежда бавно силите му, докато ти му се надсмиваш. Една много злобна комбинация от школата на мрака е:
“Проклятие”, “Мрак”, “Банши”, “Ужас”, “Банши”, “Отравяне”, “Банши”, “Отравяне”, “Банши”, “Отравяне”… И нито могат да те ударят, нито да мръднат надалеч. А смехът ти го раздира и сърцето му се пръска от страх и кръвта му почернява…
Ако пък случайно кръвта ти спадне малко винаги можеш да си я възстановиш от чуждата. “Кръвопиец” на оръжието, “Вампиризъм”, “Духовете на битката” и хоп отново си с пълни сили.
Най-коварната магия в играта е “Докосването на смъртта”. Наистина много трудно се прави, но ако бъде успешна то противника е почти мъртъв… само дето гледа смъртта в очите, докато бавно му изцеждаш живота… И той нищичко не може да направи, за да те спре. Защото прилепите, които кръжат около него му изпиват кръвта, избождат очите… и той е просто жив мъртвец.

Изводът какъв е всъщност? Че както и да го погледнеш магьосника е един много, много силен персонаж, особено в напреднал стадии. Не случайно в повечето филми, книги и игри най-злия от злите е магьосника-който-цепи-мрака… Но като всеки смъртен и магьосника си има своето слабо място. И то е, че почти всички магьосници са много разсеяни и големи заплеси. Обикновено са коне с капаци и като си наумят нещо опитват да го направят, дори ако трябва да хвърлят всичките си усилия в тази насока, а накрая разбират, че всъщност е можело да се случи по много по-лесен и удобен начин. Че понякога вместо да правиш безброй много магии и заклинания можеш да просто да се усмихнеш, да се ръкуваш и да пиеш по една бира с отсрещния човек. Особено, ако и той е магьосник. И като го напиеш да го мушнеш няколко пъти между второто и третото ребро с кинжала и да приключиш с конфликта.

На всички, които са се накефили на магьосниците искам само да кажа, че два мага застанали един срещу друг много трудно се надвиват. Именно за това и останалите умения са полезни – защото когато двамата “Велики” застанат един срещу друг, вперили очи в очи и впрегнали волята си да надвият чуждата воля те са безсилни срещу хладната стомана или коварно изстреляната стрела. Просто правило – прекалено самоуверения приключенец е мъртъв приключенец. За това приятели ще ви дам един последен съвет – бъдете изобретателни и коварни. Това ще ви спести неимоверно много главоболия.

Във връзка с горната статия бих искал да ви покажа как според мен е идеално развит един магьосник елф:
Начални точки за развитие 183. +37 ТР среден зар и +8 ТЖ среден зар на ниво.
Развиваме Интелекта до 18, силата на 8 и прецизност на 7. Защо?
- Интелекта се развива, за да може да имаш повече ТР получени на ниво (18/3=6 зара+16), както и повече мана в по-късен етап на играта (а тя ще ви трябва).
- Силата се развива за да можеш да имаш повече кръв на по-късен етап на играта.
- Прецизността се развива, за да може на 1 ниво да се повиши на 8 и да се вземе СУ Певец. Освен това ще имаш и една сравнително висока атака с Кинжал.

Ниво 0
Основни показатели:
Сила: 8
Ловкост: 5
Прецизност: 7
Интелект: 18
Издръжливост: 4

Познания:
Билкарство 6
Психология 6
Убеждаване 6

Мана: 18
Жизненост: 30
МУ: 9
Остатък: 6ТР

Ниво 1
Основни показатели:
Сила: 8
Ловкост: 5
Прецизност: 8
Интелект: 18
Издръжливост: 4

Мана: 18+18=36
Жиз: 30+8=38

СУ:
Певец: 6
МУ=10

Ниво 2
Основни показатели:
Сила: 8
Ловкост: 5
Прецизност: 8
Интелект: 18
Издръжливост: 4

Мана: 36+18+2=56
Жиз: 38+8=46

СУ:
Певец: 10
МУ=12

Ниво 3
Основни показатели:
Сила: 8
Ловкост: 5
Прецизност: 8
Интелект: 18
Издръжливост: 4

Мана: 56+18+3=77
Жиз: 46+8=54

СУ:
Певец 12 (получаваш+1 Скорост, -2ТД при произнасяне на магии)
Магьосник 4
МУ=17
Тук спокойно може да се заделят 6ТР за да се вземат няколко магии 1 и 2 ниво.

Ниво 4
Основни показатели:
Сила: 8
Ловкост: 6
Прецизност: 8
Интелект: 18
Издръжливост: 4

Мана: 77+18+4+4=103
Жиз: 54+8=62

СУ:
Певец: 12
Магьосник: 8
МУ=22
Тук спокойно може да се заделят 6ТР за да се вземат няколко магии

Ниво 5
Основни показатели:
Сила: 8
Ловкост: 6
Прецизност: 8
Интелект: 18
Издръжливост: 4

Мана: 103+18+4+8+20=153
Жиз: 62+8=70

СУ:
Певец: 12
Магьосник: 11
МУ=25
Тук спокойно може да се заделят 6ТР за да се вземат няколко магии 3 и 4 ниво.

Ниво 6
Основни показатели:
Сила: 8
Ловкост: 6
Прецизност: 8
Интелект: 18
Издръжливост: 4

Мана: 153+18+11+4=186
Жиз: 70+8=78

СУ:
Певец: 12
Магьосник: 12
Бърза Мисъл: 4
Специалист в маг. школа: 3
МУ=27; (30)
Тук спокойно може да се заделят 5ТР, за да се вземат няколко магии 5 и 6 или 7 ниво.
От тук насетне е ясно. Можеш да си развиваш магическата школа и бързата мисъл, можеш да си развиеш Ловкостта или другите показатели. Можеш да си вземеш няколко магии още или пък да развиеш още някое умение. Идеята на такова развитие е, че ще имаш достатъчно мана за да казваш по повечко и по-силни магии в битка. Ще имаш достатъчно висока атака с кинжал (Атака=24 на 6 ниво) и няма да си съвсем безполезен, като ти свърши маната. Ще имаш достатъчно жизненост, че да не се срутиш на първия удар и ще можеш да носиш някаква броня даже за допълнителна защита. Ще имаш и социално умение и ще можеш да припечелваш парички в градовете с песни. Ще имаш достатъчно високо обаяние за да те харесват и ще имаш по-висока реакция и скорост, което е важно за един магьосник.
Постепенното развиване на СУ Магьосник е важно, защото при всяка повишена степен ти дава правото да избереш свободно едно заклинание, а по този начин на развитие ще може да избираш заклинания от по-високо ниво.

Е това е, а за крадеца-убиец някой друг път!