Този отговор ми допада доста повече
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
. Просто зареди това, че не е от типа това е така защото е така
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Малко ще се заям за примерите, който даде относно правилата, но това е приятелско заяждане да не ми се вържеш.
За шахът, знам че е игра която е минала през няколко столетия история и в тези години правилата и са били изчистени. Там всичките ограничения на фигурите са направени с цел баланс и интрига в играта. Понеже Аксиом не е толкова изчистена се наемам да правя обструкции на правилата и който не бих посмял да правя на шахът (а и не съм много запознат с него).
С Д&Д като доста по-запознат ще ми се наложи да отбележа някой неща. И аз мога да хвана катана и да я размахам
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
. Но смея да твърдя, че не мога и нож да размахвам като хората
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
. Предполагам, че ако ми дадат истинска катана мога да направя няколко удара, който ще попаднат в целта ако тя е неподвижна, но за някой трениран в използването й те ще изглеждат смешни, защото навярно няма да ги изпълнявам със сила, да използвам тежестта на тялото си, захвата ми няма да е правилен или още не знам какво. В Д&Д си има правило за такива като мен хора ползващи оръжие без да имат профишънсито в оръжие. Те не, че не могат да ползват оръжието и като го вземат в ръка то ги изгаря или задължително го хващат за острието просто получават - 4 на всяка атака с това оръжие. Така и аз като ми дадат катана сигурно ще мога да се оправя с някой, който колкото мен разбира (стига да го уцеля пръв :Р ) но нямам навярно ни най-малък шанс срещу обучен за боравене в това оръжие. Абе накратко аз катаната ще си я ползвам като сопа, защото само това оръжие "умея".
Практически погледнато в миналото в тези войни най-много войници са умрели от атака в гръб. Просто това е наистина смъртоносно и армията, която първа обърнела гръб на противниците почети винаги е губела. С появата на барута разбира се това се променя вече можеш да умреш по всяко време
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
. Което е отделен казус.
Истината е че някой от най-великите воини са умирали от точно зареди незащитен гръб. И това да имаш винаги кой да ти пази гърба е било доста нужно. Каквото и да си говорим атаката в гръб винаги е била силно смъртоносна.
Знам за системната гледна точка
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
. За нея бях на ясно още преди да напиша и буква тук по този въпрос. Системно ми е ясно, че се търси баланс на една иначе така разбалансиращата смъртоносност. Затова споменах правила, който познавам от Д&Д като фланг, което представлява когато някой бива нападнат от две страни (отпред и отзад) той въпреки, че продължава да да се защитава и срещу двамата противника той не е ефикасен срещу нито един от двамата те получават + 2 към атаката си. Освен това ако сред двамата нападатели има крадец или друг персонаж притежаващ снийк или деад атаки той може да ги пласира. И другото правило за Флат фуутед - тоест изненадан противник, което повече се доближава до "атака в гръб" при което състояние на изненаданият той губи всичките си защитни бонуси който идват от отбягване и Dexterity (ловкост) и персонажи притежаващи умения за снийк и деад атака също получават правото да ги ползват.
Не казвам че трябва да има такива правила в Аксиом напротив тази система има малко по друг може да се каже по-рационален подход към нещата. Той е по-сложен от Д&Д където в гонене на опростяването се губят доста елементи. В Аксиом фланг като правило е излишно. Тук всеки се защитава активно срещу определена атака и навярно не би имал възможност да се защити срещу атаките на много противници ефикасно и му се налага да разчита повече на бронята си. По скоро във връзка с фланг ме интересува има ли наличие на правило за това ако са те нападнали в гръб по време на битка, понеже не си представям как някой може да използва париране или блокиране с щит. ти да не можеш да използваш друга активна защита освен отбягване с тяло. И до какво довежда раздвоеното ти внимание за две така доста разделени като разположение цели.
Колкото до правило Флат Фуутед то до голяма степен, както казах съвпада с "атака в гръб" просто обаче там се отбелязва само изненадан. Там не е задължително да изненадаш в гръб противника си както в един пример по горе посочих можеш да му се стовариш отгоре да му дойдеш отдолу (стига да може), отстрани и тн. В смисъл примерно на невидимост да наречем така. Невидимият ми персонаж се придвижва до един водещ битка противник. Той обаче си е подсигурил гърбът опрял го на едно (примерно) бойно съоръжение зареди това аз го нападам отстрани (сигурно ако носи щит ще избера обратната страна на тази от която е щита) така аз го изненадвам не в гръб, но бих казал достатъчно смъртоносно (стига да го оцеля
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
) . В този случай не виждам той да има право на активна защита въпреки, че не съм го нападнал в гръб.
Друг пример би ми бил ако някой притиска дадем противник - засипва го с удари макар да не може да го нарани. По този начин го изтласква до стената на укрепление и там се появявам аз. Горе на стената до сега не участвал в битката. Решавам да хвърля камък или друг тежък предмет по противника долу или да го застрелям. Това дали също не би трябвало да се води "атака в гръб" и той пак така да няма право на активни защитни действия ?
Толкова по идеята ми за това дали може да се използва правилото за "атака в гръб" по време на битка.
Относно сега МР на оръжията при използването им за "атака в гръб" . Освен с оглед на предните примери в този пост, който ако се приемат за "атака в гръб" и моят герой нападне друг от височината на стената е безсмислено да предполагаме това, че по-голямото оръжие би ми попречило (тук благодаря за пояснението, че се смята МР на стрелата при изстрел, за което трябваше и сам да се досетя
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
,но да приемем, че стоварвам големичък камък върху главата на недолюбеното от мен същество).
Нека отидем към чистият вариант. И си говорим за свистенето на по-голямото оръжие при замахът с него. Не бих казал, че изсвистяването дава достатъчно време, за което някой да реагира. В предвид, че свистенето се поражда от движението и движението е преди свистенето то дори някой да чуе това изсвистяване то най-вероятно ще успее да си обърне главата едва с 1/8 оборот преди тя да се отлепи от раменете му. Практически това че замахът, ще отнеме повече време не толкова значително. Толкова време ще отнеме придвижването плътно до неподозиращият противник, което придвижване в непосредствена близост е твърде опасно. Говорим за много неща който може да се объркат: да се чуе дишането ти, да се чуе стъпките ти (говорим за последните 1-2 който наистина трябва да са ужасно безшумни), да изшумолят дрехите ти, да направиш някоя грешка зареди атмосферните условия (примерно да издишаш в студено време и дъхът ти да създаде краткотраен мъгловиден облак) да не говорим за по-грубите варианти от типа да закачиш роба/наметало отпуснало се зад неподозиращият и тн. Изобщо не виждам как по-близкият (фул контакт, както му викат някой) е по-сигурният метод от това да замахнеш с 1-2 метрово желязо малко по-отдалече но не и по не смъртоносно и по-важното с по-малък шанс да уцели.
Поради тази причина бих казал, че точно това наказание за "атака в гръб" с голямо оръжие би трябвало да отпадне. За да се балансира все пак системно няма да е излишно увеличаване на наказанията за промъкване с по-голямо оръжие по този начин самият начин ще се намали самата възможност да изникнеш зад гърбът на противник с голямо оръжие. Принципно това ми се вижда по-правилният вариант от изкуствено ограничаване на оцелваемостта при атака на неподозиращо създание.
В момента системата е така, че аз мога да се промъкна с пика или алебарда зад неподозиращо същество ,но няма да го уцеля докато по-скоро предпочитам да е аз много трудно почети невъзможно да е да се промъкна зад гърба на неподозиращо същество с алебарда или пика, пък ако успея да мога спокойно и да го разсека зареди, това че е толкова непредпазлив и небрежен.
Последен пример: Страж (отново) придрямващ на пост. Изчаквам огънят край него да намалее, защото той не го поддържа и се промъквам. Вземам със себе си двуръкият си меч. Застивайки в моментите в който той се събужда и пристъпвайки бавно и внимателно в тези, в който той спи достигам до незащитеният му гръб. Вдигам мечът си високо и с рязко отсечено движение го стоварвам върху главата му. Горкият човечец дори не разбира какво му се е случило.
Колкото до прицелването при "атака в гръб". Мисля си, че стоенето дълго зад гърбът на противник носи нарастваща опасност. Признавам не знам, колко е максималното прицелване, което може да извърши един персонаж, но може би едно правило ако прицелването + атаката в гръб продължават повече от един рунд то бдителността на създанието за вторият рунд се удвоява (или нещо от сорта) и се извършва нова проверка в УФУД за промъкване. По този начин отново може да се ограничи едно по-голямо оръжие защото то изисква повече ТД за атака, което в този случай означава по-малко прицелване.
Слепия вижда ,това което иска Зрящия ,това което мрази а Mечтателят това за което бленува. Реалноста не е за човечеството